سرخط خبرها

چرا سریال «مظنون» را ببینیم؟ | مسائل حال و آینده در مجموعه‌ای از گذشته

  • کد خبر: ۱۸۴۵۰۹
  • ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۸
چرا سریال «مظنون» را ببینیم؟ | مسائل حال و آینده در مجموعه‌ای از گذشته
شبکهٔ «تماشا»، از شنبه، ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۲، پخش چند مجموعهٔ تلویزیونی جدید را آغاز کرده است که از آن میان شاید «مظنون» یا «تحت‌نظر» (Person of Interest) دیدنی‌ترین باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، در کشور ما، بسیاری سریال مظنون (۲۰۱۱-۲۰۱۶)، ساختهٔ جاناتان نولان، را دیده‌اند، از جمله از طریق تلویزیون، چه اینکه همین شبکهٔ «تماشا» پیشتر هم این محصولِ شبکهٔ CBS را پخش کرده بود. اما این شبکه، بار دیگر، پخش این مجموعهٔ تلویزیونی را در برنامهٔ خود قرار داده است. اگرچه ممکن است مشکل در تأمین محتوا مسئولان را به این کار واداشته باشد، به‌گمانم دلایل دیگری نیز این بازپخش را توجیه می‌کنند.

مظنون سریالی است حادثه‌ای و جنایی که می‌شود آن را در گونهٔ علمی-تخیلی هم قرار داد. (می‌گویم «می‌شود»، چون با گذشت سال‌ها بخشی از داستان این مجموعه واقعیت یافته است.) اصل ماجرا ــ که در همان قسمت اول به‌خوبی روشن می‌شود ــ از این قرار است که یک نابغهٔ کامپیوتر و اینترنت که میلیاردر هم هست ابزاری دارد که با آن می‌تواند افراد را تحت‌نظر بگیرد، تا، اگر خطری تهدیدشان می‌کرد، نجاتشان دهد.

این مرد که ظاهراً «هارولد فینچ» نام دارد، به‌قول خودش، برای به‌دست‌آوردن اطلاعات مشکلی ندارد، اما نمی‌داند با آن‌ها چه کند؛ بنابراین، مردی دیگر را فرامی‌خواند که زمانی نیروی ویژهٔ CIA بوده و ــ باز ظاهراً ــ «جان ریس» نام دارد. فینچ، در معرفی خود، به ریس می‌گوید: «من طرف سومی هستم که نگران مردمم.» و، هنگام دعوت به همکاری، هشدار می‌دهد که «اگه بمونیم و به این کار ادامه بدیم، هردومون می‌میریم.»

این سریال، به‌دلایل مختلف، در زمان پخش، چندان موفق ظاهر نشد، اما رفته‌رفته محبوبیت یافت، تا آنجا که امروز در «بانکِ اینترنتیِ اطلاعاتِ فیلم‌ها» (IMDb)، بنا به رأی حدود ۱۸۴,۰۰۰ نفر فیلم‌بین، امتیاز ۸,۵ از ۱۰ را دارد. در تارنمای «راتن تومیتوز» (Rotten Tomatoes) هم میانگین رضایت ۸۳ منتقد حرفه‌ای از مظنون ۹۲٪ است. با این‌همه، آنچه این سریال را ــ دست‌کم در این زمان ــ متمایز می‌کند این اعداد و ارقام نیست.

امتیاز مظنون در موضوع آن و نحوهٔ پرداختنش به این موضوع است. موضوع و ــ مهم‌تر از این ــ مسئلهٔ این سریال «هوش مصنوعی» است. سازندگان این مجموعهٔ تلویزیونی، سال‌ها پیش از این، به موضوع و مسئله‌ای پرداخته‌اند که امروز توجه میلیون‌ها نفر را به خود معطوف داشته است. به‌تصویرکشیدن و نشان‌دادنِ موشکافانهٔ خوب و بدِ این فناوریِ بنیادین برجسته‌ترین ویژگی مظنون است که همچنان آن را ارزشمند و دیدنی نگه داشته است.

این سریالِ ۱۰۳قسمتی، در پنج فصل، هر شب، ساعت ۲۱، پخش می‌شود و هر شش ساعت هم تکرار می‌گردد. در تهیهٔ این مجموعهٔ تلویزیونی، کسانی همچون جی. جی. آبرامز (سازندهٔ لاست) به نولان یاری رسانده‌اند. همچنین، جز مایکل امرسون و جیمز کاویزل که ایفای نقش‌های اصلی مظنون را بر عهده داشته‌اند، تراجی پی. هنسون و کوین چاپمن و امی اکر و سارا شاهی هم در آن بازی کرده‌اند. موسیقی نیز کارِ رامین جوادی است.

گفتنی است که شبکهٔ «تماشا»، هم‌زمان با بازپخش مظنون، نمایش سه سریال دیگر را نیز آغاز کرده است: امپراتور اشک‌ها (با زیرعنوانِ لی بانگ-وون، محصول کرهٔ جنوبی، در ۳۲ قسمت)، ندای امید (محصول آمریکا، در ۱۲ قسمت) و لوپِن (محصول فرانسه، در ۱۰ قسمت)، که ــ ایضاً هر روز ــ به‌ترتیب ساعت ۱۹ و ۲۲ و ۲۳ پخش می‌شوند و ــ مانند همهٔ سریال‌های این شبکه ــ هر شش ساعت تکرار می‌گردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->